Wat hebben kinderen nodig om tot groei te komen?

Als ik aan kinderen vertel waarom ik juf ben geworden en zo graag met kinderen werk, vertel ik altijd dat ik het zo mooi vind om kinderen te helpen met groeien en te zien groeien. Groeien in hun vaardigheden, groeien in zelfvertrouwen, groeien tot wie ze willen zijn of willen worden. Zoals je ziet zijn er vele manieren van groei. Maar wat hebben kinderen nou echt nodig om te groeien? Aangezien ik daar wel nog meer over wilde weten, volgde ik een webinar via Platform Mindset en daarover gaat dit blog.

Het antwoord op de vraag wat kinderen nodig hebben om tot groei te komen is volgens deskundige James Nottingham “Self-Efficacy” en het lastig hieraan is meteen dat er niet een echt goede vertaling is naar het Nederlands. Het beste omschrijf ik het met “het vertrouwen te hebben dat je in staat bent om je eigen groei te beïnvloeden.” Het vertrouwen dat je de kwaliteiten hebt om ergens beter in te worden. Het vertrouwen dat je dingen kunt aanpakken om “eruit ”te komen door de kwaliteiten die je bezit. Die kwaliteiten zijn erg divers. Voor bijvoorbeeld rekenen hoeven dat helemaal niet alleen maar rekenvaardigheden te zijn, maar denk bijvoorbeeld ook aan motivatie, doorzettingsvermogen, uitdagingen aangaan enzovoorts.

Self efficacy is wat anders dan zelfvertrouwen. Bij zelfvertrouwen gaat het meer om de waarde die je jezelf geeft en bij self efficacy gaat het erom hoeveel invloed je zelf denkt te hebben op situaties. Kan jij de uitkomst bepalen?
Zelfvertrouwen is natuurlijk ook heel belangrijk en het beste werkt het als beide goed ontwikkeld zijn.

Bijna alle kinderen die bij mij in de praktijk komen zeggen heel netjes dat fouten maken hoort bij leren en dat dat niet erg is. Maar zeggen of voelen en geloven is iets heel anders, al denk ik dat er bij het zeggen wel al een goed uitgangspunt aanwezig is. En ongemerkt geven wij, als opvoeders, onze kinderen dat mee. De hele maatschappij is erg prestatiegericht. Na een toets lijkt het cijfer nog steeds het belangrijkste want dat komt op je rapport en dat bepaalt of je succesvol genoeg bent om naar een volgend niveau te gaan. Er wordt te weinig gekeken naar welke vaardigheden je ingezet hebt om te leren of jezelf de stof eigen te maken en helaas vaak ook niet naar de persoonlijke groei ten opzichte van een vorige toets.

Maar hoe kunnen we onze kinderen Self Efficacy bij brengen? Ten eerst door onze kinderen uitdagingen aan te laten gaan en ze te stimuleren uit te zoeken hoe ze die het beste aan kunnen gaan, welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? En ze te laten geloven dat als ze willen dat het kan! We ondersteunen ze hierbij maar laten hen de stappen zelf zetten, met onze support en geloof dat zij dat kunnen.
We kijken naar het proces en de groei ervan en niet zozeer naar het eindresultaat. Zo leren we aan kinderen dat groei altijd mogelijk is, altijd!
Er ontstaat succes wat leidt naar meer self efficacy en meer self efficacy leidt weer naar meer succes. De cirkel is rond!

De leerkuil

De poster van de Leerkuil, de Learning Pit, zoals bedenker James Nottingham deze heeft genoemd, helpt mij bij deze uitleg in de praktijk. Om tot diep leren te komen is er vaak een moment dat het moeilijk lijkt of is. Op dat moment leren doorzetten is belangrijk, dan kom je er met meer kennis en vaardigheden weer uit. Is dat moment er niet, is de uitdaging niet groot genoeg en wordt er eigenlijk niet geleerd.
Waar we in het onderwijs altijd graag onze leerlingen instructie geven zegt James Nottingham juist gebruik de “Ready- Fire- Aim” methode. Pas als je gevuurd hebt kun je beter richten omdat je weet hoe je moet richten. Dan kan je van je gemaakte fouten leren en het de volgende keer anders doen.

Wil je dat jouw kind groeit? Help je kind dan vooral door wat meer te letten op het proces dan op het eindresultaat. Laat je kind fouten maken en laat hem hiervan leren. Leer je kind dat er bij alles groei mogelijk is en wijs ze op deze groei. Welke stappen waren nodig om tot groei te komen. En geef je kind uitdagingen; als hij gewend is om “vrijwillig” in de leerkuil te zitten zal hij ook weten te handelen als hij er een keer noodgedwongen zit.

Ik denk dat juist in deze tijd, waarbij we denk ik allemaal wel eens onderin die leerkuil zitten en even niet meer weten hoe we verder moeten, het goed is om te ervaren dat we de vaardigheden en kwaliteiten bezitten om ook deze keer weer de leerkuil uit te komen.
We can figure this out!!!!

Wil je meer weten over complimenten geven die nog meer effect hebben dan de complimenten die je nu geeft? Lees het blog “Wat ben je hard aan het werk!”

Geef een reactie