Vorige week voelde ik even de lente buiten, thuis en in mijn hoofd. Een nieuw seizoen koppelde ik aan een nieuwe nieuwsbrief dus ben ik meteen gaan schrijven. Inmiddels is het weer heel winters koud, maar krijgen jullie toch de nieuwsbrief van mij!
In mijn blog over goede voornemens vertelde ik over de enerverende tijd die eraan zat te komen met mijn twee zoons. Onze jongste zoon heeft een veilige, maar goed overwogen beslissing genomen wat betreft zijn aanmelding voor het Voortgezet Onderwijs. Hij staat ingeschreven op de school waar zijn broer ook naar toe gaat dus voor 99,99% verzekert van een plaats. Natuurlijk heb ik hem links en rechts wat gecoacht, maar hij heeft echt zelf deze beslissing genomen.
In dat blog vertelde ik ook over onze oudste in 3 VWO. Die had nogal wat tekorten bij elkaar verzameld, maar mede door het boek van Drs Ankie Remijn, waar ik in een ander blog over vertel, is het nu weer bijgetrokken. Dat boek “Meer leren in minder tijd” zet ik ook in bij tieners die moeite hebben met plannen en leren van toetsen.
Op het moment dat mijn vorige nieuwsbrief verspreid werd, zou ik aan de slag gaan met “Het grote weerbaarheidsspel voor pubers.” Bij een spel denk je aan een gezellig bordspel met wat lekkers en drinken. Die laatste twee zijn zeker aanwezig als ik met tieners aan de slag ga evenals de gezelligheid, maar verder is het vooral een praat- en ervaarspel. Tieners zijn met dit spel bezig met communicatie. Ze gaan inzien dat de wijze waarop zij iets zeggen tegen een ander persoon belangrijk kan zijn voor de reactie van de ander. Ze gaan nadenken over hun gedrag. Voor tieners die altijd vinden dat ze alles mogen zeggen en roepen kan het inzicht komen dat dit helemaal niet zo handig is. Voor tieners die anderen vaak over hun grenzen laten gaan kan het duidelijk worden dat zij zichzelf hier niet altijd prettig bij voelen en er ook een andere manier is waarbij je de ander niet meteen hoeft te kwetsen.
Zondag 18 maart was in het ’s-Gravendreef College in Leidschenveen de Ladies Fair. Deze werd georganiseerd door de jeugdwerkers van Leidschenveen en Ypenburg. Ik heb daar aan heel veel tieners kunnen vertellen hoe je stevig in je schoenen komt te staan. Door te worden wie je bent, moet je weten wie je bent. En dat is precies waar ik heel veel kinderen en tieners bij help.
De laatste weken heb ik wat extra energie gestoken in de Voortgezet Onderwijs Scholen van de regio om ook hen op de hoogte te brengen van wie ik ben en wat ik kan betekenen voor hun leerlingen. Op coachingsgebied maar ook zeker bij het aanleren van plannen en de wijze waarop je kan leren voor een toets.
Tussen al deze dingen en natuurlijk coachingssessies door, heb ik nog net wat tijd over om te lezen. Onder het kopje “blog” op mijn website zal ik jullie ook steeds op de hoogte houden welke boeken ik heb gelezen onder de titel “Brenda Leest…”. Van veel boeken word ik echt enthousiast als ik aan het lezen ben en zou ik willen dat iedereen die met kinderen, tieners of mensen met hersenen werkt dit boek zou lezen.
In mijn laatste “ Brenda Leest…” vertel ik over de “How 2 talk 2 kids boeken.” Echt goed leesbare boeken met nuttige tips.
Het is fijn om te horen dat kinderen graag naar me toe komen. Enkele uitspraken wil ik graag met u delen.
“Het uur bijles bij jou is langer dan bij mijn bijlesjuf van vorig jaar, maar voelt korter!”
“Mijn kind gaat fluitend naar zijn 45 minuten RT, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt”
“Bij Brenda in de praktijk voel ik me veilig en durf ik alles te vertellen”
“Sinds mijn kind bij jou komt, gaat het weer met plezier naar school”
“Door het plannen van mijn huiswerk zoals ik bij Brenda geleerd heb, krijg ik wat meer rust”
Op 20 februari is een Koffie Tafel geweest, dit keer over het Puberbrein. Wil je ook een keer met een groepje ouders meer informatie en ervaringen uitwisselen rondom een thema? Stuur me gerust een e-mail dan plannen we wat in.
Woensdag 18 april van 10:00 tot 11:30 is er weer een inloopochtend met koffie om de gelegenheid te bieden om vrijblijvend kennis met mij te maken. En wellicht al kort te bespreken of ik iets voor u kind, uw praktijk of uw leerlingen kan betekenen.