“Hoogsensitieve kinderen” van Esther Bergsma was hét boek wat me aangeraden werd, toen ik op een forum vroeg welk boek ik nou echt moest lezen om zo veel mogelijk te weten te komen over hoogsensitief zijn. Het is inderdaad een zeer uitgebreid boek met uitleg, onderzoeken en ook tips om met hoogsensitieve kinderen om te gaan en om deze kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.
Hoogsensitiviteit is gevoeligheid voor prikkels en intense verwerking daarvan. Ongeveer één op de vijf mensen heeft deze eigenschap. En dat is precies wat het is; een eigenschap en geen stoornis. We hebben het hier over gevoeligheid voor fysieke prikkels, emotionele prikkels, nieuwe situaties en sociale situaties.
Het valt niet mee als je daar last van hebt! Stel je voor; je bent 8 jaar en bij het aankleden zit je broek niet lekker, hij zit strak en je voelt van alles. Je wilt graag stroop op brood maar deze is net vandaag op dus je eet je boterham met iets wat je net minder lekker vindt. Onderweg naar school hoor je twee mensen op een onaardige manier tegen elkaar praten, op het schoolplein fietst er bijna een leerling tegen je aan en bij de klasdeur staan er zoveel ouders dat je er bijna niet tussendoor kan. Al deze prikkels komen bij een hoogsensitief kind meer en harder binnen. En dan moet de dag nog beginnen. Letterlijk met een hoofd vol prikkels en ondertussen misschien ook wel een lijf vol prikkels moet dat kind aan de rekenles of taalles starten. Dat is een pittige opgave.
Ik noem zo maar wat voorbeelden van prikkels waar deze kinderen gevoelig voor zijn. Natuurlijk zitten er prikkels bij die voor ieder kind vervelend kunnen zijn, voor deze kinderen echter wordt het meestal geen opstapeling van prikkels.
Voor hoogsensitieve kinderen is het “begrijpen” heel belangrijk. Het is fijn als zij zelf meer begrijpen wat er bij hen gebeurt, maar helemaal fijn is het als de directie omgeving, meestal ouders en leerkracht, ook op de hoogte zijn van wat er gebeurt en daar begrip voor kunnen tonen. Begrip tonen is iets heel anders dan alles goedkeuren wat je kind doet.
In het boek worden heel veel voorbeelden gegeven waar hoogsensitieve kinderen last van kunnen hebben. Ook worden de verschillende karakters besproken. Het hoeven namelijk zeker niet altijd de teruggetrokken, stille kinderen te zijn. Er zijn ook hoog sensitieve kinderen die extravert en druk zijn, of steeds op zoek naar spannende situaties. Kinderen met een sterke wil, de strong willed kinderen, kunnen ook hoog sensitief zijn.
Deze kinderen harden tegen de maatschappij heeft geen zin. Het is dan net of ze hun gevoeligheid moeten onderdrukken. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor hun verdere ontwikkeling en zou kunnen zorgen voor lichamelijke klachten. Het is vooral belangrijk voor deze kinderen dat zij hun hoofd, lijf en gedachten steeds beter gaan leren kennen. Grenzen bewaken en aan kunnen geven waar hun grens ligt. Ook is het fijn als deze kinderen manieren hebben om weer even te kunnen ontladen. Dit kan voor ieder kind wat anders zijn, in een hoekje zitten met muziek kan voor het ene kind helpen terwijl dat voor het andere kind niks doet.
In de praktijk help ik hoogsensitieve kinderen bij het inzicht krijgen in wat er gebeurt met hen. Ik maak het inzichtelijk met diverse materialen en we gaan bekijken of we het gevoel kunnen vinden wat hoort bij dat moment dat het genoeg is wat prikkels betreft. We gaan met elkaar kijken welke manier bij het kind past om rust in te lassen en even te kunnen ontladen. We gaan probleemoplossend aan de slag om er vooral voor te zorgen dat hoogsensitiviteit een eigenschap blijft en niet hun hele leventje gaat beheersen. Bij de meeste mensen is het een eigenschap die blijft, mijn idee is, dat je dan maar beter snel kan weten hoe je een fijn en prettig leven kan hebben met deze eigenschap.
Ook met jullie kind kan ik aan de slag gaan om te kijken wat bij hem of haar past om er zo minder last van te hebben. Er letterlijk mee om te leren gaan!